نقش تغذیه و اتیسم

آمار مطالب

کل مطالب : 61
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 8
باردید دیروز : 27
بازدید هفته : 113
بازدید ماه : 109
بازدید سال : 953
بازدید کلی : 31008

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 27
بازدید هفته : 113
بازدید ماه : 109
بازدید کل : 31008
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سیدجلال اندایش
تاریخ :
نظرات
نقش تغذیه و اتیسم
در سالهای 1970 دكتر بنجامین فینگولدDr.Benjamin Feingold     مسئول و سپس رئیس بازنشسته دپارتمان آلرژی در بیمارستان بنیاد كایزر و گروه پزشكی پایدار سان فرانسیسكو گزارش كردند كه ارتباطی بین تغذیه و تعدادی از بیماریهای جسمانی و آلرژیك وجود دارد. 30 تا 50 درصد از بیماران بیش فعال دكتر بنجامین اذعان داشتند كه آنها از رژیم های فاقد رنگهای مصنوعی و طعم دهنده های مصنوعی و بعضی مواد شیمیایی طبیعی مثل سالیسیلاتها كه در زرد آلو، گیلاس ،گوجه و دیگر غذاها وجود دارند سود می برند.

گرچه بسیاری از والدین مشتاقانه رژیم های دكتر بنجامین را پذیرفتند ولی دیگران نظیر صنایع غذایی ، متخصصان رفتارهای كودكان ، و بعضی متخصصین اطفال به این مطلب مشكوك نگریستند. شاید دلیل آنها این بود كه خانواده ها كار دیگری را علاوه بر رژیم غذایی انجام می دادند و شاید علاوه بر تغییر و تصحیح عادات غذایی آنها به سادگی  آن چیزی را كه آرزومند بودند و فكر می كردند می دیدند.

در پی سالهای بعد از آن بسیاری از محققین بر روی بسیاری از خوراكیها خصوصا" رنگهای مصنوعی تحقیق كردند. در بعضی مطالعات كودكان را روی رژیم های فاقد افزودنی ها قرار دادند و متعاقب آن رنگهای مصنوعی را به آن رژیم اضافه نمودند و واكنش كودكان را ارزیابی كردند . در بعضی مطالعات رفتار كودكان را در حالی كه روی رژیم های فاقد غذاهایی كه ممكن بود به آنها واكنش دهند مثل رنگها ، گندم ، تخم مرغ ، قرار دادند و سپس با آن مواد غذایی رفتار كودكان را مورد آزمایش قرار دادند.  بیشتر اما نه همه كودكان كمابیش تحت تاثیر اینگونه مواد غذایی قرار داشتند .

در سال 1982 موسسه ملی سلامت آمریكا كنفرانسی را پیرامون نقش تغذیه بر بیش فعالی برای یافتن توافقی عمومی برگزار كرد اما در كنفرانس رابطه مثبت كمی را در بیش فعالی و محدود ساختن رژیم غذایی قائل شدند. كنفرانس تحقیقات گسترده تری را در یافتن رابطه بین غذا و بیش فعالی توصیه نمود . به این علت است كه امروزه به خوبی مشخص نیست چند درصد از كودكان به رژیم غذایی پاسخ می دهند و چه مقدار پاسخ می دهند و چه كودكانی به احتمال بیشتر پاسخ می دهند و چه افزودنی هایی برای كودكان مشكل ایجاد می كنند و بهترین روش استفاده از رژیم درمانی چیست.

معهذا در برابر تجویز رو به افزایش ریتالین و آمفتامین ها نظیر Aderall   و  Dexedrine  خانواده ها در جستجوی رژیم درمانی برای كودكانشان می باشند. یكی از دلایل علایق خانواده ها به داشتن یك رژیم غذایی تاثیر نامطلوب این داروها بر اشتهای كودكان و نتیجه آن كاهش وزن ، دردهای معده ای و بی خوابی است . بطور جدی تری گاهی اوقات این داروها ممكن است سبب تشدید تیكها یا سندرم تورت شوند . داروی دیگر Pemolin ( Cylert)   با  نارسایی ناگهانی كبدی همراه است و FDA  پزشكان را از مصرف این دارو منع نموده است.

از این گذشته تا زمانی كه مطالعات طولانی مدت انجام شود مشخص نخواهد شد كه درمان طولانی مدت با تحریك كننده ها در كودكان و بعد از آن بالغین چه اثر مضری روی دیگر اعضای بدن خواهد داشت . در مطالعه ای كه انستیتو سم شناسی آمریكا انجام داده است مشخص شده است كه تنها افزایش خفیفی در ماكسیمم دوز ریتالین سبب ایجاد اثرات كارسینوژنیك در موشها می شود. میلیونها كودك در سراسر جهان از ریتالین بطور مداوم استفاده می كنند و كودكان ممكن است مستعد ابتلا به سرطانهای كبدی شوند گرچه این مطلب هنوز اثبات نشده است ( Samuel Epstein  university of Illinois).

گرچه موسسه سم شناسی آمریكا نشانه های ضعیفی را از كارسینوژنیك بودن این دارو دریافت كرده است و هنوز مراكز رسمی آن را دارویی سلامت می دانند اما فقدان مطالعه طولانی مدت روی اثرات احتمالی كارسینوژنیك ریتالین بسیار مشكل زا خواهد بود. تعداد كثیری از كودكان در طی دو دهه گذشته ریتالین مصرف می كنند و سرطان می تواند خود را در چند دهه بعد در زندگی نشان دهد.

بسیاری از والدین مایلند كه غذاها و دیگر محصولات محركی كه باعث علائم رفتاری می شوند را از رژیم غذایی كودكشان حذف كنند. این كار با حذف غذاها و ویتامین ها و داروهای معینی از رژیم كودكان درمان نشده برای چند هفته برای دیدن بهبودی رفتار كودك انجام می شود. در بعضی موارد بطور كافی مشكلات رفتاری كودك كاهش می یابد. در صورت بهبود نیافتن آمفتامین ها یا دیگر داروها می توانند علاوه بر رژیم غذایی یا بجای آن استفاده شوند. هدف از این كار مشخص ساختن غذا یا افزودنی خاصی است كه كودك را تحت تاثیر قرار می دهد. آنچه كه این مطلب را تحت تاثیر قرار می دهد تغییر پذیر بودن معمولی و نرمال رفتار كودكان در طی روز است.

بدون نیاز به گفتن، كنترل رژیم غذای كودكان مشكل است مخصوصا" زمانی كه به مدرسه می روند. غذاهایی كه حاوی رنگها و دیگر مواد بالقوه تحریكی هستند به شدت تبلیغ می شوند و به وفور در رستورانها در مدرسه در میهمانیها در تئاتر در خانه  دوستان و بستگان و كلا" در همه جا در دسترس كودكان می باشند بعضی كودكان كه غذاهایی را كه دوستان خود مصرف می كنند نمی خورند ممكن است احساس كنند كه از دوستان خود عقب افتاده اند یا سر خورده شوند. بعضی والدین كه كودكانشان را روی رژیم های ویژه قرار داده اند می گویند كه كودكانشان مخصوصا" وقتی آنها می فهمند كه آن تغییرات باعث بهبود احساس آنها می شود علاقمندانه در ایجاد تغییرات در رژیم غذایی همكاری می كنند بعضی كودكان بزرگتر حریصانه برچسب روی مواد غذایی را می خوانند تا از خوردن مواد مضر اجتناب كنند.

گرچه بعضی مطالعات پیشنهاد می كنند كه رژیم درمانی در كودكان پیش از دبستان و آن دسته از كودكان كه از آسم ، اگزما ، تب یونجه یا بیماریهای مشابه رنج می برند بیشتر می تواند مفید باشد اما یك رژیم غذایی ارزش امتحان شدن آن را دارد صرف نظر از اینكه كودك در چه سنی است یا چه علائم رفتاری از خود بروز می دهد  این كار سالمتر و ارزان تر از مصرف داروهای محرك می باشد و اگر كودك شما در حال خوردن رنگهای مصنوعی و تنقلات نامطلوب است این رژیم های غذایی دارای ارزش غذایی بیشتری نیز هستند.

مطالعات متعددی نشان داده اند كه  بعضی كودكان به رنگها حساس هستند بنابر این شما با حذف غذاها ، ویتامین ها ، داروها ،و خمیر دندانهای حاوی رنگهای مصنوعی به كودك كمك می كنید. رژیم غذایی Feingold   افزودنی ها را به علاوه غذاهای حاوی سالیسیلات حذف می كند.

این رژیم ها موارد زیر را حذف می كند

1-     رنگهای مصنوعی ( مثل قرمز 40 یا زرد 5)

2-     طعم دهنده های مصنوعی ( شامل وانیلین كه در وانیل سنتتیك استفاده می شود)

3-     شیرین كننده های مصنوعی ( acesulfame-k , asparatame , sucralose)

4-     نگهدارنده های BHA,BHT,TBHQ

یك مطالعه پیشنهاد میكند كه سدیم بنزوات و بنزویك اسید باید به این لیست اضافه شود .  رژیم Feingold  بعضی میوه ها و سبزیجات را نیز از رژیم غذایی كودك حذف می كند گرچه مطالعات نشان نداده اند كه آنها می توانند مشكل زا باشند. ( جدول 1 را ببینید) با وجودیكه این رژیم بسیاری از مواد غذایی را حذف می كند اما می شود بعدا" بعضی از آنها را كه كودك به آنها حساس نیستند به رژیم او اضافه نمود.

جدول 1

غذاهایی كه در رژیم Feingold  اجازه داده نشده است

بادام ، سیب ، زرد آلو ، گیلاس و آلبالو ، همه انواع توت ، میخك ، قهوه ، خیار و ترشی جات ، كشمش ها ، انگورها ، شلیل و هلوی شیرین ، پرتقال ، هلو ، فلفل ها ( دلمه  و سبز ) آلوها ، گوجه برقانی ، نارنگی ، چای ، گوجه ، آسپرین و داروهایی كه حاوی اسید سالیسیلیك هستند و روغنهای حاوی منتیل سالیسیلات و طعمهای نعناع

نكته : واكنش به این مواد و غذاها بر اساس گزارش های تایید نشده است نه مطالعات كنترل شده!

غذاهای اجازه داده شده است

میوه ها شامل : موز ، طالبی ، خرما ، گریپ فروت ، كیوی  ،لیمو ، انبه ، پاپایا ، گلابی ، آناناس ، هندوانه

سبزیجات :همه انواع لوبیا و باقالی ، چغندر ، بروكولی ، جوانه لوبیا ، كلم ، هویج ، گل كلم ، كرفس ، كلم پیچ ، عدس  ، كاهو ، قارچ ، پیاز ، سیب زمینی ، اسفناج ، نارنج ، ذرت شیرین (هندی) ، سیب زمینی شیرین ، كدو سبز

زمانی كه تصمیم گرفته شد غذاها و افزودنی ها را حذف كنید ابتدا می بایست همه غذاهای موجود در یخچال و قفسه ها كه حاوی مواد منع شده هستند را دور بریزید. رستورانها نباید فراموش شوند. بسیاری از رستورانها و اغذیه فروشی ها لیستی از مواد موجود در محصولات خود ارائه می دهند كه می شود با مراجعه به این لیستها از مواد موجود در غذاها اطمینان حاصل نمود و به هر حال باید از برچسبهای موجود بر روی مواد غذایی از مواد تشكیل دهنده آنها كسب اطلاع نمود . با این اوصاف راحت تر این است كه از غذاهای طبخ شده در منزل استفاده نمود.

وقتی تصمیم به رعایت رژیم غذایی گرفتید ، كودك و بقیه خانواده را اگر ممكن است بر روی رژیم غذایی مناسب قرار دهید و اگر كودك اشتباها" یك غذایی ممنوع را میل نمود نگران نشوید و فقط او را به رژیم معمول برگردانید. برای هر روز یك صفحه اختصاص دهید و بر اساس خصوصیات افراد ADHD   و بیشتر بر اساس خصوصیات خود كودك رفتارهای او را ثبت كنید توجه كنید كه چه رفتار نامربوطی از كودك سر زده و اخیرا" چه غذایی مصرف نموده است ، از معلم كودك در مونیتور رفتار وی كمك بخواهید

ارزشیابی رفتار كودك

خوب : صفر      خفیف : 1    متوسط : 2     شدید : 3

غذای احتمالی مسبب……………………………………………………………………………

به راحتی حواسش پرت می شود ( بوسیله نگاههای نامربوط و صداها)

به جزئیات توجه نمی كند ، اشتباه می كند ، اسباب بازیها یا مدادهایش را  فراموش می كند

بیقراری و بازی با انگشتانش

وقتی رفتارهای آرام یا نشستن نیاز است دور اطاق می چرخند و برای ایستادن در صف مشكل دارد

این فرم می بایست متناسب با خود كودك تنظیم شود

بعد از این مرحله سعی در حذف افزودنی های غذایی مشكوك به تغییر دادن رفتار كنید بعلاوه اگر رفتار كودك با غذا تغییر نمی كند این بدین معنی است كه وی یا به غذا حساس نیست یا اینكه به غذا های دیگری حساس می باشد یا اینكه در خارج از چشم شما به رژیم غذایی او وارد می شود.

اگر رفتار كودك با رژیم توصیه شده بهبود پیدا نكرد شما ممكن است نیاز باشد رژیم محدود تری را اعمال كنید . مطالعات نشان داده اند كه بعضی كودكان نه تنها به افزودنی ها حساس هستند بلكه به غذاهایی نظیر گندم ، تخم مرغ ، شیر و محصولات شیری ، شكلات ، محصولات ذرت ،دانه های سبوس.

در رژیم غذایی تا آنجا كه می توانید علاوه بر رنگهای مصنوعی و دیگر افزودنی ها لیست بالا را از رژیم غذایی حذف كنید. كودكان می توانند گوشت تازه و ماكیان و هرگونه سبزیجات ( بجز ذرت و soybeans)  ، میوه ها و آب میوه ها ( بجز میوه های حاوی اسید سیتریك و نوشیدنی های روزمره ( آب میوه های سنتتیك و مشروبات) ) برنج و جو را میل كند ، اگر كودك اگزما یا آلرژی دارد با یك متخصص آلرژی مشورت كنید.

هر چقدر غذاهای بیشتری حذف شوند جذب كودك برای همكاری مشكل تر خواهد بود . متاسفانه بیشتر محدودیت ها موقتی                         خواهند بود زیرا شما در حال تلاش برای تشخیص غذاهایی هستید كه سبب مشكل می شوند به علاوه غذاهایی كه مشكل ساز نیستند .كودك را روی چند غذای محدود برای 2 هفته قرار دهید و رفتارهای كودك را تحت نظر داشته باشید تا زمانی كه در 2 روز پی در پی رفتار كودك مناسب باشد. توجه كنید كه ممكن است تشخیص رفتارهای نامناسب ناشی از غذا از تغییر رفتارهای معمولی كودكان مشكل باشد . اما اگر متوجه هیچ تغییری در رفتار كودك نشدید می توانید آزمایش را به پایان برسانید. اما اگر بهبود رفتار دیده شد شما می توانید یكی از غذاهای حذف شده را مجدد تا چند روز به كودك بدهید و در ثبت روزانه رفتارهای كودك را ثبت كنید اگر تغییری دیده نشد می توانید غذا را برای كودك مطمئن و مناسب در نظر بگیرید و اگر رفتار كودك بدتر شد از رژیم غذایی باید حذف شود و همینطور غذاهای مختلف باید امتحان گردند. اگر كودك شما مجبور به تحمل رژیم بسیار محدود شد باید با یك متخصص تغذیه برای تامین مواد ضروری كودك مشورت كنید ، همچنین كودك می بایست صرف نظر از نوع رژیم غذایی روزانه ویتامین و مواد معدنی را دریافت كند.

در نهایت انتظار نداشته باشید كه رژیم غذایی یك نتیجه معجزه آسا داشته باشد حتی در كودكانی كه رفتارشان تحت تاثیر مواد غذایی میباشد بهبودی با حذف عامل بیماریزا  تا حدودی ایجاد می شود اما این بهبودی تا حد بسیار زیادی امید بخش خواهد بود. اما اگر كودك با رژیم غذایی بهبود نیافت باید با پزشك كودك در مورد دیگر روشهای درمانی مشورت كرد.

تغذیه خوب

صرف نظر از اینكه كودك به رژیم غذایی جواب می دهد یا نه وی می باید رژیم غذایی مغذی داشته باشد. بیشتر كودكان غذاهای بسیار چرب  ، نمكی ، و شیرین از جمله برگر ها ، سرخ كردنی ها ، پنیر ، بستنی ، نوشابه ها ، چیپس ، و آبنبات دوست دارند. و تعداد كمی از كودكان ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر  مورد نیاز خود را از سبزیجات  ، میوه ها و دانه های كامل whole grain    می گیرند  و باید دانست سلامتی آینده كودك در گرو استفاده از رژیم غذایی خوب و مناسب است.

اولین مرحله برای خلاصی از غذاهای نامناسب اینست كه این غذاها را زمانی كه تمام شدند از دسترس كودك خارج كنید و برای او تهیه نكنید و تلویزیون را زمانی كه اینگونه غذاها را تبلیغ می كنند خاموش كنید و به كودك روزانه مكمل های غذایی حاوی ویتامین و مواد معدنی بدهید.

اثر ویتامین ها و مواد معدنی و امگا 3

بعضی گزارشات   شواهدی را از مفید بودن ویتامین B6  و منیزیم در كمك به درمان كودكان با اوتیسم و PDD NOS  نشان می دهند .منطق مفید بودن ویتامین B6  در حقیقت كمك به  شكل دهی و ساخت نوروترانسمیتر ها می باشد كه تصور می شود در این كودكان بطور ناقص عمل می كنند.(Dalldorf 1995)

استفاده از مواد معدنی نظیر كلسیم منیزیم و روی اكنون به سلاحی برای درمان این افراد تبدیل شده است و در بعضی مطالعات مشخص شده است كه همراهی این مواد با محركهای مغزی سبب تقویت اثر  این داروها می شود ( آخوند زاده_ محمدی _ حامدی 2004)

یك مطالعه بر روی بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی نشان داده كه چربیهای امگا 3 اثر موثری داشته است و مطالعه روی كودكان همچنان ادامه دارد و نكته مهم اینست كه مكمل های روغن ماهی باید فاقد افزودنیها و جیوه باشد و بعضی مطالعات اثر مثبت این گونه درمانها را در درمان اوتیسم و بیماریهای همزمان نشان داده اند.

مداخلات تغذیه ای                1

بعضی افراد با PDD NOS  دارای حساسیت به بعضی غذاها می باشند. بعضی والدین ترجیح می دهند كودكان شان از لحاظ آلرژی ها بررسی شوند و در نتیجه این تستها بعضی غذاها را از رژیم غذایی حذف كرده یا كاهش دهند. برای مثال بعضی غذاها به نظر می رسند باعث افزایش بیش فعالی و رفتارهای شبیه اوتیستیك می شوند ، حذف این غذاها باعث كاهش رفتارهای منفی می شود.

درمانهای ضد مخمری

اغلب پیشرفت اوتیسم و PDD NOS  باعث رفتارهای غیر معمول و ایجاد مشكلات ارتباطی در حوالی سنین نوپایی میشود وقتی بسیاری از كودكان با آنتی بیوتیكها برای بیماریهایی نظیر عفونت گوش میانی درمان می شوند آنتی بیوتیكها می توانند فلور داخلی روده را سركوب كنند و باعث رشد بیش از حد  مخمرها شوند. به هر حال وجود سطح بالایی از مخمر ها می تواند با اوتیسم و PDD NOS  كاملا" بطور همزمان دیده شود ولی بعضی والدین متوجه شده اند كه با مصرف داروهای ضد مخمری رفتارهای منفی نیز كاهش یافته اند. . بعضی یافته های مطالعات اولیه از این درمان حمایت می كنند اما به هر حال نتایج قاطع نیستند.

 



تعداد بازدید از این مطلب: 488
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست

در هر نفسی دو نعمت موجود است هر نفسي كه فرو ميرود ممد است و چون بر می‌آید مفرح ذات پس خدای را شکر کن، موقع دم و خدای را شکر کن به هنگام بازدم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود